Rengøringsbranchen har været under kraftig forvandling de seneste par år. I et marked med fortsat hård konkurrence om kunderne, og en udpræget prisfiksering, er det bydende nødvendigt, at den enkelte servicevirksomhed skiller sig ud i mængden.
Krav og muligheder i rengøringsbranchen har ændret sig markant de seneste år, for leverandører af erhvervsrengøring. Både for de mindre såvel som for de store aktører. Markedet i dag er mere professionaliseret end tidligere. Leverandører af serviceløsninger mødes af kunder, der sætter reel fokus på fordele og ulemper ved henholdvis insourcing og outsourcing. Flotte målsætninger og firmapolitikker alene vinder ikke morgendagens kamp om kunderne. De efterspørger fakta, opfølgning, skarphed, professionalisme og konsekvens.
Servicebranchens kunder vil fremover øge opmærksomheden om nedenstående fokusområder. Det vil skærpe kravene til leverandørerne.
Ser man på udviklingen i markedet for erhvervsrengøring gennem de seneste par år, kan der ikke drages en entydig konklusion om retningen. Dog er følgende tendenser tydelige for, hvor markedet er på vej hen:
Netop de ændrede markedsvilkår vil kunne give den proaktive servicevirksomhed helt nye muligheder. Muligheder for at profilere sig på markedet, for herved skabe differentiering fra den store mængde af udbydere, i det uoverskuelige marked, med mange spillere og med et branchery, der med mellemrum sættes under pres. Alene i 2016 kom der ca. 1.000 nye spillere på markedet, der alle siger ”Vi er de bedste og billigste – vi kan alt og leverer optimal kvalitet”.
Derfor er mit råd: ”Profilér jeres virksomhed og udnyt de nye markedsvilkår, med afsæt i netop jeres organisations DNA!”
Læs mere om, hvordan du markedsfører din rengøringsvirksomhed i vores artikel: Derfor har din rengøringsvirksomhed brug for en marketingstrategi.